rebecca sundin

Mitt tal om Skönhetsideal & Självkänsla

Publicerad 2014-11-11 15:14:30 i Livet&Annat Trams,



Att vi är fina precis som vi är är något vi alla måste lära oss. 
Hon är för smal, han är för tjock, lång, kort, ful osv osv. Jag tycker att det beskriver dagens samhälle ganska bra. Alla dessa fördomar, skönhetsideal och alla produkter som ska förbättra vårt utseende bara pumpas ut med hjälp av olika medier som tidningar, internet och tv. Ett väldigt tydligt exempel på idealskapare är mode branschen, en bransch som bara växer och blir större hela tiden. Hand i hand med denna bransch går reklamen. Det är överallt, dygnet runt och talar om vilka produkter vi ska använda för att få det perfekta utseendet. Du ska göra is och så för att få rätt vikt,  du ska använda den och den produkten för att få en fläckfri hy. 

Vad gör vi då? Vi kollar på reklamen, programmen och mode reportagen. Vi kollar och sitter sedan där och undrar varför inte vi ser ut som dom där kvinnorna i Elle magasin, varför vi inte ser ut som mannen som står och spänner sig i underklädes reklamen på tv. Är det oss det är fel på? Är det jag som är fel för att jag inte föddes och blev den perfekta individen med långa slanka ben, vältränad kropp, perfekt hy och stora ögon? Är det jag som är fel för att jag blev en tjej på 162 cm, med lite hull här och där, lite finnar och synfel? Det som idealen säger är "fult". 

Nej, nej, nej och åter nej. Det är inte jag som är fel. Det är inte individen i sig som är fel. Det är idealen och branscher som just mode branschen som är fel, som gör fel. Istället för att pumpa ut dessa sjuka, orealistiska ideal så skulle dessa branscher kunna ge samhället sunda ideal. Få människor att förstå att man inte behöver vara 170 cm lång och smal som en pinne eller ha muskler som en OS-deltagare för att vara vacker. 

Men hur ska vi kunna förändra idealen? Hur ska vi kunna ändra på något som är så pass stort och finns överallt, hela tiden? 
Ta upp ämnet oftare, ju mer det pratas om ju större är chansen att det faktiskt blir skillnad. Om det uppmärksammas mer kan vi ändra stereotyperna i reklamerna på tv. Butiker behöver inte använda långa, smala skyltdockor. Jag tycker att just det här med skyltdockor är något som börjar uppmärksammas mer, men H&Ms plus size modell har fortfarande vad jag skulle kalla en rätt så  "normal kroppsbyggnad". Dom använder argumentet "kläderna sitter bättre och det ser bättre ut så". Men ska dockan anpassas efter kläderna? Ska inte kläderna anpassas efter kroppen dom ska sitta på och dom olika kroppstyperna? Jag tror att dom allra flesta någon gång velat testa ett plagg som ser sjukt bra ut på skyltdockan och när man själv tar på sig det så ser det inte alls bra ut för att man tillexempel inte är så lång som modellerna. Kläderna sitter inte som dom ska och än en gång går tankarna "varför ser inte jag ut som dom?". 

Jag anser att vi alla måste lära oss att titta i spegeln och acceptera vårt utseende, tycka att vi duger. Eller nej, vi ska inte bara kunna tycka att vi duger, jag tror att det är viktigt att vi lär oss att det är okej att tycka att vi är fina precis som vi är. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela